Dansk livsstil under varmere himmelstrøg

27. marts 2020

En hel dag til sammen at dyrke kulturforståelse, internationale forhold og virksomhedskultur og iværksætteri var muliggjort og samlet personificeret i Helga Andersen, som på invitation af underviser Kasper Asklund lagde vejen forbi auditoriet på Køge Handelsskole.

Til dagligt bor og arbejder Helga Andersen i Spanien, hvor hun en periode har været topleder som marketingdirektør i Novo Nordisk, så hun havde alle forudsætninger for at være omdrejningspunkt for flere af de emner, der optager lærere og elever på International Business Studies. Dagen var tilrettelagt i tre faser – Helga Andersen lavede først en emnepræsentation med udgangspunkt i sig selv. Efter hvert oplæg gik eleverne fra de fire IBS-klasser ud i klasselokaler for at arbejde med spørgsmål i mindre workshops for igen at mødes til fælles opsamling i auditoriet.

I første oplæg var der fokus på videregående studier med afsæt i en gymnasial uddannelse. Helga Andersen fortalte om sin vej fra gymnasieelev til karriere i Spanien. I workshoppen bagefter skulle eleverne diskutere hvad det kræver at gå målrettet efter en international karriere efter handelsgymnasiet og diskutere hvad man kunne gøre for at nå målet.

Hånd i hånd med teori og praksis

I tredje og sidste fase tog oplæggene en drejning. Helga Andersen redegjorde for hvordan prioriteringer og drømme kan ændres gennem tilværelsen. At blive mor og få familieliv til at hænge meningsfuldt sammen med en karriere, man brænder for, har fået hende til at drømme nye drømme og hente energi nye steder. Tredje oplæg handlede om iværksætteri og branding af Danmark på det spanske marked gennem nation branding – Danmark har gennem en længere årrække været ”hot” i udlandet – fra dansk møbeldesign over nordic noir-tv-serier til ”hygge”.

Helga Andersen handler i sit spring som iværksætter analytisk velovervejet, og hun demonstrerer, hvordan hun er velforberedt i sit næste træk, når hun hiver hidtidige erfaringer fra medicinalindustrien og sin viden om spanske forhold ind i udviklingen af sit nye projekt. Med sin danske baggrund vil hun med virksomheden – onlineuniverset DANISH REVEAL – netop sælge dansk livsstil, hvor nøgleordene er kvalitet, tidsløshed, bæredygtighed, work-life-balance og nordisk henvendt til moderne og urbane kvinder. Hun går efter et ledigt område i spansk modelandskab, som er stærkt præget af ”fast fashion” med korte og hyppige sæsoner, som forsøger at indfange hurtige trends med tvivlsom kvalitet og produktion til følge. Helga Andersen åbner snart sit univers med dansk mode og skønhedsprodukter – først i Madrid og siden er planen at udvide først i Barcelona og siden resten af landet i to faser – så store regionale forskelle er der i Spanien. Gennem DANISH REVEAL skal spanske kvinder i første omgang stifte bekendtskab med danske kvalitetsbrands Stine Goya, Baum und Pferdgarten, Designers Remix, Lovechild 1979 og Tromborg.

Med sin nye identitet som iværksætter slog Helga Andersen et slag for at dyrke netværk. Hun deltager selv i SEEDSTER i Marbella 8.-14. marts for at møde andre iværksættere, hente inspiration og energi til sin nye livsbane, inden eleverne i grupper skulle udfolde begrebet nation branding og diskutere hvad der kendetegner Danmark og forklare hvordan Helga Andersen ville benytte Danmark som brand i sit onlineunivers. Bagefter skulle eleverne gøre kunsten efter; vælge produkt og landemarked, og redegøre for hvordan de ville anvende nation branding.